In-line VS Freeline
Stavba kolečkových bruslí
Bota
Většina fitness bruslí je označena jako softskates (softboots). Jedná se tedy o měkkou botu, která se zavazuje tkaničkami. V oblasti kotníku je umístěna přezka a pásek pro dotažení boty se suchým zipem.
Bota musí bruslaři naprosto dokonale padnout. Nesmí docházet k tlačení a ani nesmí být příliš volná, aby byla jízda stabilní. Ženy mají většinou širší lýtka než muži, proto se pro ně vyrábí speciální ženské modely s rozšířenou botou v oblasti lýtka. Modely označované jako UNISEX jsou vhodné jak pro ženy, tak i pro muže.
Základním požadavkem na botu je, aby byla dobře odvětrávaná. Začátečníkům se někdy doporučují boty, které obepínají nohu v oblasti lýtka co nejvýše. Bruslař má tak větší oporu. Brusle pro sportovnější styl jízdy mají botičku nižší a opora v oblasti kotníku u těchto modelů není tak velká.
Rám
Je nezbytným prvkem pro spojení boty ke kolečkům. Rámy jsou vyráběny z plastů, slitin hliníku či dalších kovů nebo tzv. kompozitů (např. karbon).
Rámy z plastů dobře tlumí otřesy, ale jsou relativně měkké a těžší bruslař je může svou hmotností deformovat. Nejsou také tak odolné proti poničení jako rámy z hliníkových slitin a kompozitních materiálů.
Mnoho výrobců umisťuje na rám informaci o maximální velikosti koleček, které se dají v rámu použít. Doporučujeme, aby tato velikost byla pro fitness brusle minimálně 80 mm. Pokud se těšíte na svižnou jízdu, doporučujeme rám pro kolečka o velikosti 90 mm.
Některé modely rámů umožňují rockering. Jedná se o možnost uchycení koleček do různých výšek. Tím se dají výrazně měnit jízdní vlastnosti bruslí. Například inline hokejisté často používají takové umístění koleček, kdy první a poslední kolečko je umístěno ve větší výšce nad povrchem než kolečka ostatní. Jde o kopírování nože lední brusle. Tím se zlepšuje manévrovatelnost bruslí. Toto uchycení koleček je například vhodné také pro freestyle jízdu a tanec na bruslích. Tato vlastnost bruslí však asi nebude pro začátečníka příliš důležitá.
Kolečka
Běžné in-line brusle mají na každé brusli čtyři kolečka v řadě za sebou (proto název in-line). Brusle pro
rychlobruslení měly ještě nedávno většinou pět koleček.
Ložiska
Ložiska jsou umístěna v jádru každého kolečka. V každém kolečku jsou dvě ložiska, tedy ve čtyřkolečkové brusli je schováno 8 ložisek. Čím má brusle lepší a kvalitnější ložiska, tím bude menší odpor při otáčení koleček a tím méně energie budete muset při jízdě vydávat.
Přesnosti výroby ložisek a přesnosti jeho běhu se většinou označují hodnotou ABEC-1, ABEC-3, ABEC-5 nebo ABEC-7. Toto označení se někdy chybně interpretuje jako označení kvality ložiska. Nic nám neříká o kvalitě použitých materiálů, o kvalitě použitého maziva, ani o vůli ložiska.
Brzda
Většina bruslí je při koupi opatřena brzdovým špalkem. Pokročilejší jezdci používají k brzdění zejména kolečka.
Při výběru vhodných inline bruslí si nejdříve musíme ujasnit, jaký druh bruslení budeme provozovat. Podle druhu bruslení bychom mohli brusle rozdělit do těchto základních skupin:
- fitness bruslení – pro kondiční či rekreační jízdu
- rychlobruslení – pro bruslaře, kteří mají závodní ambice
- off-road bruslení – pro jízdu v terénu, například po lesních cestách, loukách nebo sjezdovkách
- freestyle bruslení – pro freestyle slalom (slalom s triky), tanec na bruslích
- agresivní bruslení – pro skoky přes překážky, skluzy po zábradlí, jízdu na u-rampě apod.
- inline hokej
- krasobruslení
Stavba Freeline skates
Při jízdě na freeline používáte svou obuv. Odpadá omezení velikostí na jednotlivé boty, nebo rozdělení pro muže a ženy.
Bota dosedá na tzv „grip“ jedná se laicky řečeno o hrubý povrch podobný smirkovému papíru, aby nedocházelo ke klouzání nohy.
Dosedací plocha
Každé freečko je tvořenou plochou, na které je umístěn grip pro umístění nohy. Použitý materiál dosedací plochy je buď (dle modelu) dřevěný, nebo z vysoce odolné hliníkové slitiny, která se používá v letectví.
Rám
Rám spojuje dosedací plochu s kolečky a přenáší, tak pohyb z nohou, přes grip, desku, ložiska na kolečka. Použitý materiál u rámu je také odvislý od modelu. Používají se 2 varianty. U modelu Grom a Crusier je použita ocelová konstrukce, která má otvory pro přídavná kolečka. Další variantou je odlitek ze zmíněné al slitiny, který se používá u modelu OG a PRO. Varianty tvarů rámů jsou 3. Model Grom a Cruiser má konstrukci nosníkovitého tvaru, zato OG a PRO mají konstrukci ve tvaru S. Uchycení koleček je ve stejném místě u všech tvarů. Pro celý princip fungování a odrážení je nutné uchycení desky a koleček pod úhlem. Ten nám umožňuje správné „odrážení“ a plynulou jízdu.
Mylně se lidé domnívají, když na freeline někoho vidí jezdit, že se rám s kolečky pohybuje, ohýbá, nebo natáčí. Rám je pevně uchycen a natáčíme ho pouze nohou.
Kolečka
Každé freečko je opatřeno dvěma kolečky o rozměrech 72mm. Kolečka jsou k dostání v základních pěti barevných kombinacích (černé, červené, žluté, modré a zelené).
Ložiska
Ložiska jsou umístěna stejně jako u kolečkových bruslí v jádru každého kolečka. V každém kolečku jsou dvě ložiska, tedy ve každé brusli jsou 4 ložiska. Čím má brusle lepší a kvalitnější ložiska, tím bude menší odpor při otáčení koleček a tím méně energie budete muset při jízdě vydávat.
In-line VS freeline skates
Cena
Kolečkové brusle mají pořizovací cenu okolo 3 500,- Kč Freeline skates 4 000,- Kč
In-line brusle s Vámi neroste společně s věkem musíte dokupovat větší brusle.
Freeline s Vámi roste a má provedení UNISEX. Neumím si představit jezdit na růžových bruslích.
Opotřebení
Kolečkové brusle postupem času potřebují údržbu minimálně 8koleček a 16ložisek. Nepočítáme opotřebení a poškrábání vzhledu boty. U freeline jsou k dispozici vysokozátěžová kolečka, která při normálním stylu jízdy měníte za pár let díky velkému množství materiálu a šířce koleček. Pokud tedy budu měnit kolečka a ložiska jsou to 4kolečka a 8ložisek.
Nebezpečí
In-line při hrozícím pádu nebo překážce se nemohu z bruslí odvázat a musím spoléhat na chrániče pokud je mám.
Freeline, pokud mi hrozí nebezpečí mohu kdykoliv seskočit na nohy.
Styl jízdy
Při jízdě na Kolečkových bruslích zpevňuji převážně příčný břišní sval a vnitřní strany stehen. Postupem času může docházet k bolestem kyčlí.
Freeline, u této jízdy výrazně zpevňuji boční břišní svalstvo společně s příčným svalem, lýtkové svaly na nohou a stehenní svaly.